Velkommen til  Østfold Geologiforening

Vindfjelltunet Gjestegaard, Nordgardseterveien 16, 3277 STEINSHOLT
Telefon: 33 12 93 23   E-post: espenhogset@gmail.com

Vindfjelltunet ligger langs riksvei 32 mellom Siljan og Steinsholt,
20 km fra Skien, 35 km fra Larvik og 55 km fra Kongsberg.

Det er ikke påmelding til mineralsymposiet i 2022 da det er et endagsarrangement. Hvis man ønsker å overnatte i forbindelse med symposiet kan man bestille rom direkte hos Vindfjelltunet Gjestegaard. Prisen på enkeltrom med bad og frokost er kr. 750 og dobbeltrom med bad og frokost kr. 990. Bestilling og betaling skjer direkte til Vindfjelltunet (se ovenfor).

CAMPING/BOBIL:
Det er campingplass på Vindfjelltunet og bobiloppstilling med adgang til dusj/toalettanlegg. Plass bestilles direkte hos Vindfjelltunet. Kontakt dem for priser.

MAT/DRIKKE:
Mat og drikke, ut over kaffe/te og wienerbrød eller vafler i foredragslokalet, søndag kjøpes av den enkelte. Det er mulig å kjøpe mat i Vindfjelltunets kafeteria fra deres vanlige meny i løpet av symposiet. Hensyn til matintoleranse/allergi avtales med Vindfjelltunet ved bestilling.

SØNDAGSBUFFET:
Søndagsbuffet fra kl. 12.00-17.00 fås til spesialpris kr. 250 ved å oppgi at man er deltaker på symposiet. Bestilling ikke nødvendig. Betaling skjer direkte til Vindfjelltunet.

ENTRÉ:
Entré betales til Peter Andresen/Svein-Arne Berge ved ankomst.
Entré kr. 250 inkludert symposiehefte 2022 og kaffe/te/wienerbrød eller vafler.
Entré kr. 100 ledsager/ektefelle uten symposiehefte.
Entré gratis for personer under 18 år, uten symposiehefte.
Ekstra symposiehefter 2022 kr. 150 pr. stk.
Eldre symposiehefter kr. 50 pr. stk.
NB! Kun betaling med VIPPS eller kontant.

AUKSJON:
Det blir en ordinær auksjon av mineraler og samle-relaterte ting på søndag. NB! Kun betaling med VIPPS eller kontanter umiddelbart etterpå. Auksjonen er til inntekt for mineralsymposiet. Tidspunkt kunngjøres når programmet er klart.

MINI STEINMESSE:
Parallelt med foredragene blir det bord med salg av mineraler i foredragssalen søndag. Ønsker du gratis bord, ta kontakt med Knut Edvard Larsen på mob. 962 27 634 eller på e-post til: behierit@online.no

Medlemsmøte

Tirsdag 27.9. kl. 19:00 i smia på Fredriksten festning

NB! Oppmøte på P-plassen på festningen kl. 18:45!

Denne gangen kan vi invitere til et annerledes medlemsmøte. Det foregår i 369 år gamle lokaler, i smia på Fredriksten festning fra 1663. Der vil mestersmed Jens-Erik Wielsgaard Langstrand dele av sine kunnskaper om myrmalm, jernmile og røsting, jern og smiing, og ikke minst demonstrere smedkunsten. Det serveres kaffe/te og eplekake.

Koblingen til geologi er myrmalmen. Dette råmaterialet, som oppstår i myrer hvor det siger jernholdig vann, kalles som mineral for limonitt (FeO(OH)·nH2O). Det var denne formen for jern som dannet grunnlaget for jernutvinning og bearbeidelse fra jernalderen, gjennom middelalderen og fram til 1800-tallet da gruvemalm tok over.

Øvrige møtedatoer: 25.10. og 22.11. Den 25.10. kommer Kristian André Gallis med øyen­vitneskildring fra det ferske vulkanutbruddet på Island. Mer info følger!

Fossildagene på Slemmestad geologisenter arrangeres 24. og 25. september. På programmet lørdag er det foredrag og guidet fossiltur med Jørn Hurum, på søndag er det bl.a. foredrag ved Hans Arne Nakrem og Reidar Müller. Begge dager salgsboder, utstilling mm. Hvis det er interesse, kan vi reise i samlet tropp fra pendlerparkering på Lekevoll på lørdag kl. 10:00. Mer informasjon på Internett og facebook. Kontakt Thor (906 64 992) for eventuell samkjøring fra Halden til Lekevoll.

Mossemessa arrangeres av Moss og Omegn Geologiforening i Øreåshallen 23.–25. september. Åpningstider fredag kl. 16–20, lørdag kl. 10–17, søndag kl. 10–17. Se facebook for mer informasjon. Gratis inngang med gyldig NAGS-kort.

Vi mottar gjerne tips til turer og aktiviteter!  Vennlig hilsen for styret,

Turer i Norge er mulig, så hvis noen har forslag og ønsker, er det bare å komme med dem. Det er ikke sikkert det er lurt å kjøre mange i samme bil, men vi kan ha det hyggelig på tur likevel.
Forsøk med onsdag som møtedag: Styret vurderer å bytte fra tirsdag til onsdag fra høsten av. Møtedagens plassering i måneden blir den samme.
Synspunkter for og mot mottas av Aud på telefon, SMS eller e-post
til 977 28 287 – audthan@gmail.com.   Kontingent: Gi beskjed på tlf. 922 90 842

hvis du trenger skyss til arrangementene, eller beskrivelse av veien!
Samkjøring fra Halden til Skjeberg Folkehøyskole kl. 18:30 fra P-plassen vis-à-vis Rema, Busterud.

Vipps: Foreningen har fått eget Vipps-nummer: 514673. Så nå er det mulig å betale for kaffe, lodder og annet uten kontanter for dere som bruker Vipps.

Grasrotandelen: Vi er nå godkjent av Norsk Tipping for Grasrotandelen, og vi oppfordrer de som spiller til å gi grasrotandelen av sin innsats til oss. Det koster ikke deg noe, og foreningen får 7 eller 14 % av innsatsen, alt etter hva man spiller på.
Vervekort kan fås av klubben Vennlig hilsen for styret,

Jan Strebel Vestagløtt 5 1719 Greåker
Tlf. 922 90 842

NAGS-kort: Kortene er gratis, og gir noen fordeler her og der, bl.a. har det pleid å være gratis inngang på Mossemessa.

Alle medlemsmøter avholdes på Skjeberg folkehøyskole og med start kl 19.00.