Turer 2015

Bilder  Per Thor Jan Kenneth

arrangerte sammen med Østfold Geologiforening en gull, sølv og kobbertur til Sverige helgen 22-23. august 2015.

Med på turen var også Follo Geologiforenig og i alt 15 deltakere møttes på ICA Sillerud, sør for Årjäng en solfylt augustdag.

Kenneth Lorenzen fra Stentokarna (se Stentokarna.se) var hovedguide og planlegger av turen.

Første stopp var Härnes gullgruve med Jonny Eliasson fra JE Goldprospecting som lokal guide.

Etter en kort orientering om gulleting her gikk turen til en strand ved Egenäs hvor Jonny demonstrerte hvordan en ekte gullgraver ville vaske gull, først sile vekk det groveste materialet og siden skylle forsiktig av den lette sanden med rullende bevegelser på fatet og stadig påfyll av vann. Teoretisk skal da gullet og det tyngste materialet ha festet seg mellom rillene i vaskepanna.

Det ble antatt at vi fant to ørsmå fnugg av gull, men mikroskopiske undersøkelser senere var nødvendige for å kunne fastslå dette. Interessant var det og solen skinte og vannet var varmt, så en bedre opplevelse kunne vi neppe ha. Gull i denne delen av Sverige finnes gjerne i kvarts som små partikler og støv i sammen med pyritt, slik som på Eidsvoll Gullverk på norskesiden og knyttes gjerne til den såkalte Magnussons mylonittsone, en sprekkedannelse med hydrotermale kvartsganger som også fører tyngre mineraler mot midten av gangen. I Sverige kaltes samme sone for «Den Central-Värmländska Mylonitzonen» (Ref. NGU nr. 246 B) Fra Egenäs gikk turen tilbake til Sillerud til en velfortjent kafferast ventet før vi dro videre til Kvarnen i Borgvik hvor vi skulle overnatte.

Etter en deilig middag var det tid for sosiale aktiviteter med konkurranser av forskjellige slag, designet av Kenneth med forundringspremie og andre premier fra Stentokarna og til slutt en quiz før øyelokkene ble for tunge.

På søndag sto sølv og kobber på programmet og vi startet med en omvisning på L. M. Ericssons Minnegård i Vegerbol hvor grunnlaggeren av Telefonaktiebolaget L. M. Ericsson ble født i 1846.

Derfra var det bare en drøy km til Vegerbols sølvgruver som ble startet på samme tiden.

Derfra gikk turen videre til smykkeverkstedet til Anna Karin Rimo i Västra Hungvik og fikk informasjon der. Hun hadde utrolig fine kreasjoner av smykker innfattet i sølv m.m. og råmaterialet kom både fra Värmland og Norge.

Vi kjørte videre til Arvika og spiste pizza på et pizzeria der og tok farvel med endel av gruppen fra Østfold mens de mest hardbakede av oss ble med  Kenneth til kobbergruvene  i Vittensten hvor vi fant grønn krysokolla, malakitt, pyritt m.m. i grovkrystallinsk kalsitt. Her er det også funnet gedigent kobber tidligere. Gruvene ble drevet på kobber på 1800- og begynnelsen av 1900-tallet.

Etter dette var turen slutt og vi tok farvel med Kenneth som hadde laget en uforglemmelig tur for oss!

/ Per Skrefsrud